CEDIT – Sztuka Ceramiki Włoskiego Dziedzictwa

CEDIT, będący częścią włoskiego koncernu Florim, specjalizuje się w produkcji ceramicznych okładzin “Made in Italy” przez niemal 60 lat. Ich unikalne i ekskluzywne kolekcje są dziełem renomowanych projektantów zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. Podczas swojej długiej historii CEDIT współpracowało z wieloma projektantami, którzy przyczynili się do kształtowania wizerunku włoskiego designu na całym świecie. Wśród nich znajdują się takie osobistości jak Marco Zanuso, Enzo Mari, Mimmo Rotella, Gino Marotta i wielu innych. Dziś, dzięki odrodzeniu marki, powracają również doskonałe współprace z artystami współczesnymi. Dlatego ceramika i okładziny CEDIT to nie tylko płytki czy podłogi, ale prawdziwe dzieła sztuki, które nadają wnętrzom wyjątkowy i ponadczasowy charakter.

CEDIT: Sztuka i Eksperymenty w Ceramice
W przeciwieństwie do konkurencyjnych firm, CEDIT zawsze kładło nacisk na estetykę, jakość i funkcjonalność, co czyni go wyborem osób ceniących nietuzinkowe wnętrza. Dziś, dzięki Florim, grupie, do której należy CEDIT, marka wzmaga swoją współpracę z czołowymi postaciami współczesnego projektowania, tworząc nowe kolekcje łączące rzemieślniczą wiedzę, technologię i estetykę dla domów, sklepów, biur i hoteli emanujących elegancją i wyjątkowością. Na przykład Barbara Brondi & Marco Rainò, architekci i założyciele toruńskiego studia BRH+, od zawsze angażują się w eksperymentalne podejście, wynikające z zestawienia różnych dziedzin. Dla CEDIT stworzyli kolekcję “Matrice”, gdzie figuratywizm i abstrakcja łączą się w zastosowaniu betonu i ceramiki. Jest też duet Formafantasma, alias Andrea Trimarchi & Simone Farresin, Włosi mieszkający w Amsterdamie, którzy są projektantami kolekcji “Cromatica”, ukazującej znaczenie odcieni w ceramice współczesnej, proponując płyty podłogowe w sześciu różnych kolorach, zarówno naturalnych, jak i lśniących. Nazywają się Zaven, ale ich projekty, jak “Rilievi”, wyraźnie odzwierciedlają miłość do trójwymiarowości.

Rilievi, Wzory i Połączenia Materiałów w Ceramice CEDIT
“Araldica” to okładzina z gresu porcelanowego zaprojektowana przez Federico Pepe. Rozpoczynając od płyt o szerokich powierzchniach, projektant tworzy “obrazy”, które przyciągają wzrok dzięki zręcznemu mieszaniu kolorów i różnych faktur powierzchni. Z jednej strony mamy motyw herbu, z drugiej zegara klepsydry, tworząc geometryczne powtórzenia, prawie jak fraktale, które wywierają hipnotyczne wrażenie. Linia “Archeologie” autorstwa Franco Guerzoni to seria, która przenosi malarską wyobraźnię artysty na duże płyty ściennego i podłogowego wykończenia. Powstaje z tego prawdziwa opowieść, która rozwija się poprzez znaki wizualne, zamieniając codzienną archeologię w niemal mistyczne podróże. Ceramikę można jednak wykorzystywać również w inny sposób, o czym dobrze wiedzą artyści CEDIT. Przykładem może być seria ceramicznych wazonów “Lapis”, zaprojektowana przez Achille i Pier Giacomo Castiglioni już pod koniec lat sześćdziesiątych. CEDIT chciało stworzyć serię małych ceramik, efektem czego były trzy równe, ale różniące się rozmiarem wazy. Geometryczne, oryginalne i ponadczasowe. Ta cenna kolekcja została wznowiona pięćdziesiąt lat po jej pierwszym powstaniu, jako przykład designu, który nigdy nie przeminie. Oczywiście, pojawiły się pewne aktualizacje, takie jak bogatsza paleta kolorów, ale duch kolekcji pozostał niezmieniony, aby zaspokoić klientów zainteresowanych kreatywnością i designem.

CEDIT – Od 1956 roku Sztuka Ceramiki na Wysokim Poziomie
CEDIT współpracowało z ADI (Associazione per il Disegno Industriale) przy tworzeniu nagrody “Złota Płytka”. W roku 1968 powstała “Kolekcja 1968”, stworzona przez wielkich projektantów, takich jak Bob Noorda, Michele Provinciali, Bruno Binosi, Franca Helg & Antonio Piva oraz wielu innych. Ta seria ceramicznych płytek całkowicie zmieniła standardy wykończeń i nadała nowy wymiar kulturze mieszkania. Eksperymenty artystyczne trwały także w latach 70. z wystawą “16 gier ściennej”, która zbierała propozycje wielu projektantów, którzy myśleli o nowych sposobach postrzegania powierzchni ceramicznych, traktując ściany jak szachownicę, którą można komponować na wiele różnych sposobów.